Advies en implementatie horen bij elkaar

Een implementatie zonder advies is doelloos… en vice versa!

Die eerste klinkt logisch, toch? Voordat je aan de slag gaat met welke ontwikkelopgave dan ook binnen je organisatie, is het belangrijk om je route uit te stippelen. Wat willen we bereiken? Hoe past dat binnen de koers van onze organisatie? En hoe gaan we dat doen?

Allemaal vragen die je beantwoord wilt hebben voordat de schop de grond in gaat. Een duidelijk advies over de richting vormt namelijk de blauwdruk voor de beoogde verandering. Het koppelt je ontwikkelopgave aan de organisatiestrategie en zorgt ervoor dat de ontwikkeling die je doormaakt uiteindelijk ook daadwerkelijk waarde toevoegt.

Vergelijk het bijvoorbeeld met de aanschaf van een auto. Je zou elke willekeurige showroom binnen kunnen lopen en een auto kunnen kopen. Dan is je doel, het kopen van een auto, bereikt. Maar vaak is het aanschaffen van een auto niet het doel, maar een middel om te voorzien in jouw behoeften. Namelijk vervoer van A naar B, op een veilige manier, met voldoende ruimte voor je gezin, etc.

Misschien wil je wel je hele gezin op een veilige en comfortabele manier van A naar B kunnen vervoeren. Of misschien ga je je auto alleen gebruiken voor de wekelijkse boodschappen. Of misschien moet jouw nieuwe bolide wel gewoon groter en sneller zijn dan die van de buurman (ieder z’n eigen doelen natuurlijk). Hoe dan ook, ook jij bepaalt eerst de doelen die je belangrijk vindt dat aansluit op jouw doelstellingen voordat je een auto gaat aanschaffen. Omdat ook jij wilt dat die auto daadwerkelijk waarde gaat toevoegen. En je kunt je voorstellen dat die doelstellingen van wezenlijk belang zijn voor het je advies én de implementatie. Kleine kans namelijk dat degene die alleen de boodschappen gaat doen dezelfde auto zal aanschaffen als die goed voor de dag wil komen.

Onder elke implementatie ligt een integraal advies

Zo werkt het ook met ontwikkelopgaven binnen organisaties. Neem bijvoorbeeld een ERP implementatie. Ook daar zou je zonder plan aan kunnen beginnen. Oude systeem eruit, nieuwe systeem erin. Doel bereikt, zou je zeggen. Maar ook een ERP systeem is geen doel op zich, maar een middel om je organisatiedoelstellingen te bereiken. Eén van de middelen om je doelen te bereiken. En al die middelen hangen met elkaar samen. De kunst is dus om al die middelen die bijdragen aan je toegevoegde waarde te alloceren en de samenhang tussen al die middelen te zien. Pas dan weet je aan welke knoppen je moet draaien om écht je doelstellingen te bereiken.

Kortom, je kunt wel gaan implementeren zonder advies, maar dan is je implementatie doelloos en krijg je hetzelfde resultaat als je had. Alleen dan in een andere vorm. Dus bepaal je doelstelling, alloceer de essentiële factoren en hun onderlinge samenhang en vorm op basis daarvan je routeplan, zodat je implementatie de juiste richting heeft en leidt tot échte verbeteringen.

‘Je kunt wel gaan implementeren zonder advies, maar dan is je implementatie doelloos en krijg je hetzelfde resultaat als je had…’

Want als je er, net als ons, van overtuigd bent dat een advies pas leidt tot een echte verandering als het geïmplementeerd wordt, dan is het natuurlijk wel essentieel dat het advies ook geïmplementeerd KAN worden.

Je wilt namelijk écht een verandering teweegbrengen in een organisatie. Impact hebben zoals gezegd. En dat bereik je alleen maar als je de mensen van de organisatie onderdeel maakt van de verandering. En dat start al in de adviesfase. Want voordat mensen iets kunnen uitvoeren moeten ze snappen en doorleven welke kant de organisatie opgaat. En om dat te snappen moeten ze onderdeel zijn van het advies. Moeten ze het zelf ervaren. Daarom moet je tijdens je advies de implementatie (en dus de haalbaarheid) al in je achterhoofd hebben.

Ga voor het gemak nog even terug naar de showroom. Je ging een auto aanschaffen. Je hebt je advies tot in de puntjes uitgewerkt. Je wilt je gezin veilig en comfortabel van A naar B kunnen vervoeren. Ook dan is het goed om de implementatie al in je achterhoofd te hebben. Want er is niks zo vervelend als het aanschaffen van een touringcar om er vervolgens achter te komen dat je helemaal geen groot rijbewijs hebt en het beoogde model wellicht net boven budget is.

En dus zijn advies en implementatie wat mij betreft onlosmakelijk met elkaar verbonden. Tenminste, als je écht een steen wilt verleggen in je organisatie. Als je je advies écht doelgericht wilt laten zijn en je verandering écht betekenisvol!

Wil je meer weten over onze visie op advies en implementatie? Ik praat er graag een keer met je over verder!