Sturen op impact
Resultaten bereiken én anders denken stimuleren!

Het grote gat tussen strategie en uitvoering! 

Draagt alles wat je als organisatie doet bij aan je strategische doelstellingen? En voegt alles wat je doet daadwerkelijk klantwaarde toe?

Het lijken simpele vragen met een voor de hand liggend antwoord, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger.

Vaak heb je als organisatie wel ongeveer in beeld hoe je klantwaarde toevoegt. En heb je ook een koers met strategische doelstellingen bepaald. En als je het écht goed wilt doen heb je dat ook nog wendbaar ingericht zoals we dat bij ‘Toekomstbestendige strategie en organisatie inrichting’ doen.

Maar vervolgens komt de doorvertaling van de strategische keuzes naar de tastbare activiteiten die je dagelijks uitvoert om waarde toe te voegen voor je klanten. En die doorvertaling blijkt meer dan eens een behoorlijke uitdaging te zijn, omdat de afstand tussen strategie en uitvoering vaak simpelweg te groot is.

De vraag is dus hoe je een begrijpelijke doorvertaling maakt vanuit de effecten die je als organisatie wilt bereiken op basis van je klantwaarde, naar de activiteiten die je initieert om je klanten van dienst te zijn op de manier die je voor ogen hebt!

Impact is altijd het vertrekpunt! 

Om dat te kunnen bereiken starten we uiteraard altijd vanuit de kern: je klantwaarde. Welke effecten wil je als organisatie bereiken? Om vanuit dat grote, conceptuele doel in kleine stappen af te gaan pellen richting activiteiten.

Is de strategie goed vertaald naar de effecten die je wilt bereiken en welke doelen je van daaruit nastreeft? En misschien nog wel belangrijker, welke resultaten en projecten dragen in de uitvoering hieraan bij? Want juist op dit niveau wordt concreet gewerkt aan het realiseren van datgeen waartoe we op aarde zijn.

Wordt de voortgang van alle onderdelen regelmatig met elkaar besproken in alle lagen van de organisatie? Is er goede voortgangsinformatie beschikbaar om te zien waar we staan?

Zijn we in staat om de goede dialoog te voeren over hoe we moeten en kunnen bijsturen? Delen we met elkaar de ervaringen om ervan te leren?

Resultaten bereiken én anders denken stimuleren! 

Elke organisatie heeft eigenschappen die van nature heel goed gaan. Die kunnen goed worden benut om van daaruit aan te vullen. Wij helpen organisaties om op de eerste plaats te ontdekken waar de witte vlekken zitten. Wat staat in de weg om de route naar die stip te bewandelen? Vervolgens gaan we samen bekijken hoe we de aanvullingen zodanig kunnen vormgeven, dat we de talenten van de organisatie benutten en tegelijkertijd duurzaam ontwikkelen op de witte vlekken.

De meerwaarde van sturen op impact zit in de manier waarop we het aanpakken. Namelijk vanuit inhoud, proces én gedrag! Het resultaat zit namelijk niet alleen in datgene wat we samen opleveren, zoals sturing vanuit één centrale waarheid op basis van informatie die er écht toe doet en thema’s die direct voorkomen uit je strategische koers.

Het resultaat zit ook in de manier waarop we daartoe komen, waarbij we constant de balans bewaken tussen verantwoorden en sturen, maar ook tussen structuur en authenticiteit van de organisatie.

En misschien nog wel het meest waardevolle element van onze aanpak is de manier waarop we sámen tot resultaat komen. Want juist door samen aan de slag te gaan, heldere afspraken met elkaar te maken, maar ook met elkaar te delen wat er nodig is om te sturen, te werken aan de benodigde vaardigheden én te leren van elkaar brengen we de organisatie in positie om zélf te gaan sturen op impact. Nu, maar vooral ook in de toekomst!

En door constant te starten vanuit de gewenste impact én na te denken over óf en hóe een activiteit bijdraagt aan het gewenste effect worden er niet alleen resultaten bereikt, maar ook een andere manier van denken en doen gestimuleerd.

Gerelateerde
klantervaringen.

Gerelateerde
producten.

  • Leren sturen op impact
  • Programma- en portfoliomanagement

Nieuwsgierig geworden?

Ik plan graag een afspraak met je in om de diensten van ORGfit en de mogelijkheden tot verbindingen te bespreken.