Mensgerichte digitalisering
Het vervangen van een systeem is nooit de oplossing!

Behoefte aan een oplossing die beter aansluit en minder vraagt! 

We zien, door de toenemende uitdagingen en eisen, de behoefte aan digitalisering steeds urgenter worden binnen de branches waar we ons begeven.

In de zorgsector bijvoorbeeld, zien we een groeiende druk om de operationele efficiëntie te verbeteren, terwijl tegelijkertijd de zorgkwaliteit en patiëntervaring worden geoptimaliseerd. Gemeentes worden geconfronteerd met toenemende complexiteit in regelgeving en dienstverlening, terwijl woningcorporaties te maken hebben met de uitdagingen van het beheren van vastgoedportefeuilles en het voldoen aan de behoeften van huurders.

We zien echter ook dat organisaties, binnen die steeds complexer wordende context (of misschien wel juist dóór die complexer wordende context), vaak in de veronderstelling zijn dat hun ICT-oplossingen maatwerk vereisen.

Maar vaak zijn organisaties juist meer geholpen met de zogenaamde standaardoplossing als basis. De behoefte aan maatwerk ontstaat vaak vanuit het vertrekpunt om precies zo te blijven werken als dat we gewend zijn. Maar de werkwijze die we gewend zijn vanuit het verleden, is niet per definitie de werkwijze die de meeste klantwaarde toevoegt vandaag! We nemen dan ook niet de huidige werkwijze, maar altijd de optimale klantwaarde als vertrekpunt bij mensgerichte digitalisering!

Daarnaast blijkt ook dat de standaardoplossingen vaak kosten efficiënter zijn,  sneller worden geïmplementeerd en simpelweg makkelijker in gebruik én ondersteuning zijn.

Daarom vertrekken we doorgaans vanuit het ‘standaard-tenzij’ principe bij het vervangen van een systeem, waardoor we uiteindelijk toewerken naar een oplossing die beter aansluit op de wensen van de organisatie en tegelijkertijd ook onderhoudsvriendelijker is voor organisatie. Maar ook een oplossing die daarom vraagt om ander werkgedrag, een andere kijk op bestaande processen en een intensivering van de (afdeling overstijgende) samenwerking binnen organisaties!

Het vervangen van een systeem is nooit de oplossing! 

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Het vervangen van een systeem is nooit de oplossing. Simpelweg omdat het vervangen van een systeem nooit het doel kan zijn, maar slechts een middel is om bij te dragen aan je klantwaarde.

Dat betekent daarom ook dat we de klantwaarde altijd als vertrekpunt nemen… en we mensgerichte digitalisering als vliegwiel zien voor een duurzame organisatieverandering.  Want ondanks dat een systeemverandering natuurlijk over systemen gaat, ligt het zwaartepunt toch voornamelijk in de processen en het menselijke aspect van de verandering.

Daarom betrekken we heel bewust alle medewerkers binnen de organisatie die geraakt worden door de aanstaande verandering, bij het vormgeven van die verandering. Dus niet alleen de opdrachtgever en de technisch beheerder, maar zeker ook de eindgebruiker die er uiteindelijk mee aan de slag gaat én vaak het kortst bij de klant staat.

We investeren dan ook niet alleen in de technische implementatie van een nieuw systeem, maar zetten ook hoog in op communicatie om de organisatie constant aangehaakt te houden en op het trainen van medewerkers. Niet alleen op de nieuwe functionaliteiten van het systeem, maar vooral ook op de toepasbaarheid van de nieuwe functionaliteiten.

Op die manier geven mensen zelf handen en voeten aan het nieuwe systeem, houden we de organisatie aangehaakt op de verandering van A tot Z en equiperen we de medewerkers optimaal om met het nieuwe systeem aan de slag te kunnen én om in de toekomst in te spelen op de veranderende omstandigheden.

Onze aanpak is dan ook niet primair gericht op het implementeren van een nieuw systeem, maar juist op het verankeren van een duurzame organisatorische verandering die gericht is op het leveren van optimale klantwaarde in een veranderende omgeving!

Alleen een doorleefd systeem heeft kans van slagen! 

Door onze jarenlange ervaring, binnen een verscheidenheid aan branches, begrijpen we dat het succesvol implementeren van een informatiesysteem niet alleen afhangt van de technische aspecten, maar ook van de acceptatie en adoptie door medewerkers. Alleen een gedragen en doorleefde verandering heeft kans van slagen!

En dat kan alleen als de medewerkers van die organisatie ook in die positie komen. Als ORGfit begeleiden we dit proces, dagen we medewerkers uit om uit hun comfortzone te komen en zich te ontwikkelen.

Het succesvol implementeren van een nieuw systeem kúnnen we als ORGfit dus niet alleen… en dat willen we ook niet! Daarom maken we niet alleen de organisatie onderdeel van de verandering, maar hechten we ook ontzettend veel waarde aan een nauwe samenwerking met de leverancier van het systeem. We zien het dan ook als een partnerschap waarin we als organisatie, leverancier en ORGfit als gelijkwaardige partners projectmatig optrekken, waardoor we elkaars taal blijven spreken en uiteindelijk kunnen toewerken naar een optimale toegevoegde waarde voor de klant!

Gerelateerde
klantervaringen.

Gerelateerde
kennissessies.

Gerelateerde
producten.

  • Pakketselecties
  • Implementaties (financiële) informatiesystemen
  • Implementaties outsourcing IT infrastructuur
  • Implementaties cliëntvolgsystemen
  • Implementaties HR systemen
  • Programma- en portfoliomanagement
  • Vertalen stuurinformatie naar BI
  • Interim management

Nieuwsgierig geworden?

Ik plan graag een afspraak met je in om de diensten van ORGfit en de mogelijkheden tot verbindingen te bespreken.