Toekomstbestendige strategie en organisatie inrichting
Vasthouden én meebewegen!

Vasthouden én meebewegen! 

Je hebt de stip op de horizon bepaald als organisatie. Je weet waar je naartoe wilt en in je koers heb je goed nagedacht over hóe je daar gaat komen. Het enige dat je nu nog hoeft te doen is naar die eindbestemming toe te bewegen.

Want hoe groot is de kans dat de route verandert? Dat omgevingsfactoren vereisen dat je onderweg keuzes moet maken? Nou… die kans is 100%!

Want dat de omgeving constant in beweging is hoeven we niet meer uit te leggen. Wet- en regelgeving veranderen continu, technologie en digitalisering ontwikkelen exponentieel waardoor niet alleen het aanbod, maar ook de vraag verandert. En klanten verwachten steeds meer van je dienstverlening.

Dat betekent dat je als organisatie absoluut doelen moet stellen en een route moet uitstippelen, maar het betekent ook dat je de wendbaarheid moet hebben om constant in te spelen en bij te sturen op basis van die veranderende omgeving als je relevant wilt blijven voor je klanten!

En precies dáár zit de uitdaging! Want om klantwaarde toe te blijven voegen moet je enerzijds meebewegen met die veranderende omgeving, maar anderzijds ook heel stevig vasthouden aan datgene wat jouw organisatie zo krachtig maakt.

Een stevig fundament dat niet in beton gegoten is! 

De valkuil zit in de ééndimensionale benadering. Dus een strategie in beton gieten en vervolgens niet meer in staat zijn om mee te bewegen. Óf volledig wendbaar zijn en optimaal meebewegen met alle veranderingen in je omgeving, zonder een echte richting te hebben.

Ons antwoord daarop is een toekomstbestendige strategie en inrichting die daar bij past. Strategie is keuzes maken. Keuzes over waar je voor staat en waar je voor gaat. Je kunt niet overal van zijn en goed in zijn, dat is niet geloofwaardig én simpelweg te moeilijk om je overal in te specialiseren. Ook kun je niet op alle ontwikkelingen inspelen. Ze gaan te snel en niet alles past bij wie je bent en waar je goed in bent. De sleutel tot een toekomstbestendige strategie is je sterktes er in verwerken, maar ook je zwaktes goed kennen om ook reële ambities te kunnen neerzetten. Een toekomstbestendige strategie is geen koersplan tot in detail uitgeschreven maar een koers, een kader waarmee je medewerkers, managers, maar ook je klanten weten hoe ver ze kunnen gaan, wat ze van jou mogen verwachten en wat vooral niet.

Als je strategie staat, is het belangrijk je organisatie daarop te laten aansluiten. Een bekende uitspraak van Chandler is ‘structure follows strategy’. Maar alleen met een (nieuwe) organisatiestructuur ben je er niet.  Een structuur werkt niet ‘vanzelf’ en je zult met name dat moeten organiseren wat niet automatisch past in de structuur. En dan hebben we het over duidelijke afspraken wat we van elkaar verwachten en hoe we elkaar aanspreken. Het regelen van de interne verbindingen moet bijvoorbeeld vanaf dag 1 gedaan worden en kan niet vrijblijvend zijn. Door sturingsmechanismen, processen en overlegstructuren in te richten en af te spreken kunnen verbindingen tot stand worden gebracht. Tegelijkertijd betekent dit ook, als blijkt dat ‘de structuur’ op onderdelen niet goed werkt, je de vrijheid moet nemen om deze aan te passen en zodoende ook wendbaar blijft.

Integraal en doorleefd! 

Een sterke strategie is dus niet in beton gegoten, maar biedt wel een stevig fundament voor de organisatie om de juiste keuzes te maken. Waar speel je op in en wat laat je voorbij waaien? En vooral, wat past bij ons? Wie willen we zijn en op welke manier voegen we waarde toe voor onze klanten?

Dat stevige fundament vraagt om een ijzersterke identiteit. En die creëer je alleen door ‘m te doorleven. Door je mensen binnen je organisatie onderdeel te maken van de richting die je kiest en door die richting door te vertalen in alle haarvaten van je organisatie.

Daarom kiezen wij altijd voor een integrale veranderaanpak op basis van ons O7-gedachtengoed waarbij we de strategie, samen met de organisatie, doorvertalen naar inrichtingsprincipes en de verschillende organisatieonderdelen (systemen, processen, informatie en mensen). En dat brengen we tot leven! Door mensen niet alleen mee op reis te nemen, maar ze ook achter het stuur te zetten. Zo komen we tot een strategie die duidelijk en doorleefd is… én die ruimte laat voor veranderingen van morgen!

Gerelateerde
klantervaringen.

Gerelateerde
kennissessies.

Gerelateerde
producten.

  • Herijking strategie
  • Autorisatiemanagement
  • Risicomanagement
  • Scenario- en impactanalyses
  • Programma- en portfoliomanagement
  • Resource planning
  • Interim management

Nieuwsgierig geworden?

Ik plan graag een afspraak met je in om de diensten van ORGfit en de mogelijkheden tot verbindingen te bespreken.