Presteren met processen
De vraag ligt vrijwel nooit in het proces...het antwoord meestal wel!

De vraag ligt vrijwel nooit in het proces… het antwoord meestal wel! 

Laten we beginnen met een open deur: De omgeving verandert razendsnel… en de uitdaging is om er continu op in te blijven spelen!

De wereld om ons heen is constant in beweging. Wet- en regelgeving verandert, technologische ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op en de inwoner, de huurder, de cliënt en de leerling verwachten steeds meer van je dienstverlening als gemeente, woningcorporatie, zorgorganisatie en onderwijsinstelling.

En als je als organisatie klantwaarde wilt blijven toevoegen, zul je dus moeten inspelen op die veranderingen.

Vaak ontstaat de behoefte om processen te optimaliseren niet vanuit de processen zelf, maar vanuit de symptomen die je als organisatie ondervindt vanuit je andere organisatiefactoren. Je systemen zijn aan vervanging toe… Werkafspraken worden niet goed nagekomen… of je krijgt niet de juiste stuurinformatie boven water om te sturen op de zaken die er echt toe doen.

En hoewel die symptomen vaak wijzen naar je systemen, je mensen of je informatievoorziening ligt de sleutel voor verbetering vaak binnen je processen.

Dus ondanks dat de vraag vrijwel nooit luidt: ‘Help ons met het optimaliseren van onze processen!’ ligt het antwoord op de vraag áchter die vraag wel vaak in een uitgelijnd proces!

Het perfecte proces bestaat niet! 

Als je als organisatie écht wilt presteren met processen, dan zul je waarde moeten toevoegen voor je klanten. Je klantwaarde vormt namelijk altijd het vertrekpunt voor elke verandering die je aangaat. Maar daarnaast focussen we, om te presteren met processen, op nóg een essentiële ORGfit-belofte, namelijk ‘We gaan uit van het talent van de klant en voegen hier waarde aan toe’.

Omdat de omgeving continue verandert, moet je als organisatie wendbaar zijn en kunnen inspelen op veranderingen. En dat betekent dat je processen ook nooit in beton gegoten zijn… en dat het perfecte proces dus eigenlijk niet bestaat. Je moet steeds bijsturen en de veranderende vraag en je kijkrichting aan elkaar blijven verbinden.

Dat betekent ook dat je niet periodiek een externe adviseur wilt invliegen om je processen te herijken, maar dat je zelf in staat wilt zijn als organisatie om constant je processen te blijven optimaliseren.

Een wendbare organisatie is een organisatie die het zélf kan! 

We opereren vanuit het ‘voordoen – samendoen – zelf doen’ principe. Dat betekent dat we met je aan de slag gaan om je processen te verbeteren en uit te lijnen op de omgeving én je eigen DNA. Maar dat gaan we niet vóór je doen. Dat gaan we mét je doen.

Daarnaast focussen we op inhoud, proces én gedrag. Dat betekent dat we niet alleen toewerken naar processen die optimaal aansluiten op jouw strategie en klantwaarde, vanuit de kennis die we meebrengen op verschillende vakgebieden en vanuit verschillende branches, maar we zetten ook nadrukkelijk in op het proces om te komen tot die optimale processen. Daarnaast stimuleren we het ‘juiste’ gedrag door de mensen van de organisatie onderdeel te maken van de verandering en de meerwaarde van de nieuwe inrichting duidelijk zichtbaar te maken.

Dat houdt in dat we samen met jou gaan kijken naar een aanpak die past bij jouw organisatie. En dat we jouw organisatie gaan klaarstomen om in de toekomst zelf aan de slag te kunnen met het uitlijnen en optimaliseren van processen.

Dat doen we door samen met jouw organisatie op zoek te gaan naar ‘jullie’ optimale manier van werken én ‘jullie’ optimale manier van leren.

We gaan samen aan de slag naar het verbeterpotentieel binnen jullie processen, nemen een afvaardiging mee in het lean gedachtegoed rondom procesoptimalisaties en gaan vervolgens samen aan de slag om die aangeleerde theorie toe te passen op de praktijk.

Zodoende krijg je niet alleen processen die toekomstbestendig zijn en daadwerkelijk werken in de praktijk, maar ook een organisatie die toekomstbestendig is en zelf in staat is om wendbaar in te spelen op de veranderingen van morgen!

Gerelateerde
klantervaringen.

Gerelateerde
producten.

  • Procesoptimalisaties
  • Programma- en portfoliomanagement
  • Optimalisatie interne beheersing
  • SCRUM / Agile / LEAN trainingen
  • Training proces- en projectmatig werken
  • Interim management

Nieuwsgierig geworden?

Ik plan graag een afspraak met je in om de diensten van ORGfit en de mogelijkheden tot verbindingen te bespreken.